Nieuws & tips

Automatiseren is tijd besparen

05-02-2019

Veel administratieve processen zijn tegenwoordig te automatiseren. Zo is er software waarin je als ondernemer je verkoopfacturen kunt maken, deze worden dan rechtstreeks geboekt in je administratie. Daarnaast is het ook mogelijk om je inkoopfacturen voortaan digitaal naar je boekhouding te versturen. Deze wordt door de software herkend en meteen verwerkt! Typ je nog handmatig alle bankmutaties over in je boekhouding? Niet doen! Ook hier zijn handige koppelingen voor die je uiteindelijk een hoop tijd besparen!

Je administratie ordenen

21-01-2019

De papieren administratie kan je het beste bewaren in een ringmap (A4 formaat). Voor een klein bedrijf kan je alle onderdelen in dezelfde map kwijt, bij een groter bedrijf kan je verschillende onderdelen verdelen over meerdere mappen. Orden alle administratie – zowel op papier als digitaal – volgens deze indeling:

  1. Inkoopfacturen
  2. Verkoopfacturen
  3. Bankafschriften
  4. Kasboek (met bonnen)
  5. Contracten
  6. (Eventueel) correspondentie

TIP:

- Het is handig om elk onderdeel van de administratie op chronologische volgorde te ordenen, dus: de oudste stukken gaan onderaan de stapel, de nieuwste stukken bovenop.

- Zorg ervoor dat je verkoopfacturen altijd oplopend genummerd zijn. Als je eerste factuur begint met factuurnummer 1400101, dan heeft de volgende factuur het nummer 1400102 enzovoort.